Waaraan heeft een kind met autisme behoefte?

Duidelijkheid

Kinderen met autisme denken in puzzelstukjes. Alle waarnemingen van de zintuigen komen als losse puzzelstukjes aan in de hersenen. Er is dus even tijd nodig om de puzzel te maken voordat de waarneming als geheel kan worden gezien en daarna moet er nog een betekenis aan worden gegeven.

Wanneer de zintuigen veel prikkels tegelijkertijd ontvangen, lukt het vaak niet meer om alle losse puzzelstukjes te verwerken. Je kunt je wellicht voorstellen dat dit voor frustratie kan zorgen.

Om het aantal prikkels te verminderen is het belangrijk om duidelijkheid te scheppen op vijf gebieden: waar, wie, wat, hoe en wanneer.

Een veel gebruikte methode die uitgaat van deze duidelijkheid is Geef me de 5, ontwikkeld door Colette de Bruin

Je kunt alle informatie over Geef me de 5 nalezen via de website van Geef me de 5 Je kunt hier boeken bestellen, gratis tools downloaden en inschrijven voor cursussen en/of lezingen

Structuur

De ontwikkeling van de executieve functies, zoals emoties reguleren en plannen verloopt bij kinderen met autisme in een andere volgorde dan bij kinderen zonder autisme. Als ouder of begeleider kan je kinderen met autisme helpen bij deze ontwikkeling door het bieden van structuur.

Voorbeelden van structuur zijn:

  • Een vaste plek aan tafel
  • Elke avond op een vaste tijd naar bed
  • Een stappenplan hoe je je kamer op moet ruimen
  • Vaste plek voor bepaalde spullen in huis

Een praktijkvoorbeeld:

Lars weet dat hij volgens afspraak om acht uur naar de badkamer moet gaan. Hij weet waar zijn tandenborstel ligt, waar hij zijn kleren op moet hangen en waar zijn pyjama ligt. Lars is in staat om zelfstandig naar bed te gaan.   

In het begin zal het bieden van structuur weerstand oproepen, want dit betekent verandering. Uiteindelijk zal dit een enorme boost geven aan het zelfvertrouwen van het kind en de omgeving, want hij kan steeds meer zelfstandig.

Als de dag overzichtelijk is voor deze kinderen door alle structuur die al voor ze aangebracht is, hoeven ze zich daar niet meer druk om te maken. Dit geeft ruimte in hun hoofd wat de ontwikkeling van het kind ten goede komt.