Checklist

Deze afvinklijst draagt bij aan de bewustwording van jouw manier van communiceren met je kind met autisme. Bewustwording is immers de eerste stap naar verbetering. Misschien kom je erachter dat het al goed gaat, dat is ook fijn om te weten!

Door het invullen van deze lijst, wordt duidelijk wat al goed gaat en wat eventueel anders kan. Hierdoor kun je gericht naar oplossingen zoeken. Deze website biedt je handvatten.

Hoe werkt het?

  • Lees de tips en houd in gedachten hoe het momenteel gaat binnen je gezin.
  • Zet een vinkje in de kolom ‘dit gaat goed’ of ‘dit kan beter’.
  • Als je denkt dat je hulp nodig hebt van een professional bij een bepaald aspect, kun je een vinkje zetten in de kolom ‘hier kan ik hulp bij  gebruiken’. Deze lijst kun je dan bespreken.

Je hebt nu een duidelijk overzicht in wat anders zou kunnen. Wellicht had je niet door dat je bijvoorbeeld vaak een waarom-vraag stelt of in discussie gaat met je kind. Doordat je dit nu inziet, kun je dit direct al aanpassen in je manier van communiceren. Door je nieuwe gedrag consequent vol te houden, wordt het beoogde effect bereikt. Namelijk een meer ontspannen communicatie met je kind en meer rust in de opvoeding.

Als je de lijst over enkele weken nogmaals invult, zul je zien dat al veel verbeterd is.

Deze lijst is afgeleid van de Geef me de 5-methode van Colette de Bruin.Als je meer informatie wilt over autisme en communiceren, neem dan eens een kijkje op: https://www.geefmede5.nl/

TipsDit gaat goedDit kan beterHier kan ik hulp bij gebruiken
Wees duidelijk en voorspelbaar in je communicatie   
Volg eerst het verhaal van je kind, daarna kan hij jou volgen   
Je kind heeft liever een opdracht dan een vraag   
Wees vriendelijk maar beslist   
Benoem nadrukkelijk, stellig, concreet en gedetailleerd wat je bedoelt   
Laat in jouw manier van praten en doen geen twijfel bestaan   
Vermijd waaromvragen   
Gebruik geen sarcasme, pas je grapjes aan   
Help je kind om de draad van het verhaal vast te houden   
Ga niet in discussie   
Houd je eigen emoties in bedwang   
Leg het waarom van iets uit vanuit feiten en regels, niet vanuit inzicht en gevoel   
Houd rekening met zintuiggevoeligheid (bijv. in je manier van aanraken of recht in de ogen kijken)   
Wees vriendelijk in houding, uitdrukking en intonatie   
Zaken die nog ‘in overweging zijn’, niet delen met je kind   
Geef je kind denktijd om informatie te verwerken   
Ondersteun visueel als je kind niet doet wat je zegt en/of om duidelijkheid te creëren.   
Zoek naar de vraag achter de vraag   
Kom afspraken en beloftes nauwgezet na   
Bron: De Bruin (2021)