Deze afvinklijst draagt bij aan de bewustwording van jouw manier van communiceren met je kind met autisme. Bewustwording is immers de eerste stap naar verbetering. Misschien kom je erachter dat het al goed gaat, dat is ook fijn om te weten!
Door het invullen van deze lijst, wordt duidelijk wat al goed gaat en wat eventueel anders kan. Hierdoor kun je gericht naar oplossingen zoeken. Deze website biedt je handvatten.
Hoe werkt het?
- Lees de tips en houd in gedachten hoe het momenteel gaat binnen je gezin.
- Zet een vinkje in de kolom ‘dit gaat goed’ of ‘dit kan beter’.
- Als je denkt dat je hulp nodig hebt van een professional bij een bepaald aspect, kun je een vinkje zetten in de kolom ‘hier kan ik hulp bij gebruiken’. Deze lijst kun je dan bespreken.
Je hebt nu een duidelijk overzicht in wat anders zou kunnen. Wellicht had je niet door dat je bijvoorbeeld vaak een waarom-vraag stelt of in discussie gaat met je kind. Doordat je dit nu inziet, kun je dit direct al aanpassen in je manier van communiceren. Door je nieuwe gedrag consequent vol te houden, wordt het beoogde effect bereikt. Namelijk een meer ontspannen communicatie met je kind en meer rust in de opvoeding.
Als je de lijst over enkele weken nogmaals invult, zul je zien dat al veel verbeterd is.
Deze lijst is afgeleid van de Geef me de 5-methode van Colette de Bruin.Als je meer informatie wilt over autisme en communiceren, neem dan eens een kijkje op: https://www.geefmede5.nl/
Tips | Dit gaat goed | Dit kan beter | Hier kan ik hulp bij gebruiken |
Wees duidelijk en voorspelbaar in je communicatie | |||
Volg eerst het verhaal van je kind, daarna kan hij jou volgen | |||
Je kind heeft liever een opdracht dan een vraag | |||
Wees vriendelijk maar beslist | |||
Benoem nadrukkelijk, stellig, concreet en gedetailleerd wat je bedoelt | |||
Laat in jouw manier van praten en doen geen twijfel bestaan | |||
Vermijd waaromvragen | |||
Gebruik geen sarcasme, pas je grapjes aan | |||
Help je kind om de draad van het verhaal vast te houden | |||
Ga niet in discussie | |||
Houd je eigen emoties in bedwang | |||
Leg het waarom van iets uit vanuit feiten en regels, niet vanuit inzicht en gevoel | |||
Houd rekening met zintuiggevoeligheid (bijv. in je manier van aanraken of recht in de ogen kijken) | |||
Wees vriendelijk in houding, uitdrukking en intonatie | |||
Zaken die nog ‘in overweging zijn’, niet delen met je kind | |||
Geef je kind denktijd om informatie te verwerken | |||
Ondersteun visueel als je kind niet doet wat je zegt en/of om duidelijkheid te creëren. | |||
Zoek naar de vraag achter de vraag | |||
Kom afspraken en beloftes nauwgezet na |